De Nieuwe Kern (DNK)

Bureau AKRO werkt gezamenlijk met de grondeigenaren en Ouder-Amstel aan een ontwikkelstrategie die de samenwerkingsovereenkomst uit 2017 moet gaan opvolgen (vervangen). De verwachting was om deze in het eerste kwartaal van 2021 gereed te hebben. Deze planning is niet gehaald, omdat meer onderlinge afstemming met en tussen de grondeigenaren nodig was. De verwachting is de ontwikkelstrategie in het derde kwartaal van 2021 af te ronden zodat de besluitvorming in het vierde kwartaal van 2021 plaatsvindt.

De resultaten van de milieueffectrapportage zijn binnen en zijn in het tweede kwartaal van 2021 verwerkt in de ontwerp-structuurvisie. De ontwerp-structuurvisie en het MER liggen tot 8 juli ter inzage. Medio juli ontvangen we ook de reactie van de commissie m.e.r. op het MER. In het derde kwartaal zullen de binnengekomen zienswijzen verzameld en beantwoord worden en zullen de opmerkingen van de commissie m.e.r. verwerkt worden. De definitieve structuurvisie + MER kunnen naar verwachting in het vierde kwartaal van 2021 ter vaststelling aan de raad worden aangeboden.

In mei 2021 is er geparticipeerd op het beeldkwaliteitsplan van de Smart Mobility Hub (SMH). Er is veel input opgehaald. In het derde kwartaal wordt deze input verwerkt in een definitieve versie. Naar verwachting kan het beeldkwaliteitsplan in november 2021 ter vaststelling worden aangeboden aan de raad.

Het deelproject flexwonen wordt in 2021 verder vormgegeven. Ouder-Amstel voert een haalbaarheidsonderzoek uit voor de ontwikkeling van tijdelijke woningen op P Bus. Met Amsterdam, woningcorporaties en de Provincie zijn gesprekken gevoerd over respectievelijk de huur van de grond, de exploitatie van woningen en een bijdrage vanuit het knelpuntenbudget. Daarnaast is het haalbaarheidsonderzoek verder uitgewerkt met een business case voor het woonrijp maken van het perceel. Deze informatie moet leiden tot de aanvraag bij het Rijk voor de Woningbouwimpuls. Deze moet begin september 2021 ingediend worden.

Liander werkt hard aan het ontwerp bestemmingsplan voor uitbreiding van het 150kV station, wat nodig is vanwege het vastleggen van de geluidszone. Het ontwerp bestemmingsplan zal naar verwachting in december 2021 ter inzage liggen.

Met Ajax zijn er stappen gemaakt inzake de anterieure overeenkomst en het ontwerp bestemmingsplan voor de herinrichting van het huidige trainingscomplex. Naar verwachting kan de overeenkomst na de zomer getekend worden. Nadat de overeenkomst gesloten is, kan vervolgens het ontwerp bestemmingsplan ter inzage gelegd worden.

In het eerste kwartaal van 2021 zijn zes regionale partners (Vervoerregio, NS Stations, MET, Provincie Noord-Holland, ProRail en gemeente Ouder-Amstel) met elkaar in gesprek gegaan over station Duivendrecht en de geplande ontwikkelingen in de omgeving van het station (onder andere de komst van De Nieuwe Kern). In het eerste kwartaal van 2021 is er een uitvraag gedaan voor een Ruimtelijk Functioneel Ontwerp (RFO) voor station Duivendrecht. Het RFO heeft als doel het station beter te laten aansluiten op de veranderende stationsomgeving. In het derde kwartaal van 2021 wordt het RFO opgeleverd door bureau CIVIC. Op basis van dit RFO gaan de regionale partijen hun toekomstige rol in het station en de directe omgeving bepalen. In het derde en vierde kwartaal van 2021 vinden meerdere gesprekken plaats en wordt een vervolg voor station Duivendrecht bepaald. Ook ligt er de wens om de achterzijde van station Duivendrecht (Rijksstraatweg) beter toegankelijk te maken voor mindervaliden. In het derde en vierde kwartaal wordt door ProRail en de VRA gestart met een eerste verkenning voor de komst van een lift aan de achterzijde van het station. Gemeente Ouder-Amstel is nauw betrokken bij dit project.

Naast de definitieve ontwikkeling van De Nieuwe Kern zijn er verschillende tijdelijke initiatieven binnen het plangebied van De Nieuwe Kern.

Er wordt gewerkt aan de tijdelijke sportvoorzieningen op het voormalige slibdepot die tijdelijke uitplaatsing van de sportfuncties van Sportpark Strandvliet mogelijk maken en waardoor dit gebied bouwrijp gemaakt kan worden voor de ontwikkeling van de SMH. In 2020 is hiervoor met gemeente Amsterdam een anterieure overeenkomst gesloten. De plannen worden in afstemming met gemeente Ouder-Amstel uitgewerkt. De werkzaamheden bouwrijp maken, zijn uitgesteld vanwege broedende vogels. Het bouwrijp maken is inmiddels gestart. Ingebruikname wordt verwacht in het derde kwartaal van 2022. Dit is een vertraging ten opzichte van de oorspronkelijke planning, maar geeft geen vertraging voor de realisatie van de SMH.

In 2021 wordt gewerkt aan de tijdelijke Internationale Touringcar Terminal (ITT). De stand van zaken over de ITT is in een apart memo naar de raad gestuurd.

Afgelopen juni 2021 is er een anterieure overeenkomst gesloten tussen Endemol Shine Nederland B.V. en gemeente Ouder-Amstel. In de overeenkomst zijn afspraken gemaakt over de verlenging van het tijdelijk gebruik van een gedeelte van P-plus voor de filmopnames van een televisieprogramma met een tijdelijk gebouw. Deze verlenging heeft geen invloed op de planning van de ontwikkeling van De Nieuwe Kern. De opstallen zullen uiterlijk 1 juli 2022 zijn afgebroken, waarbij de locatie schoon opgeleverd wordt en weer ingericht zal worden voor 75 parkeerplaatsen.

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf